- Co reguluje kodeks pracy w kontekście przeniesienia pracownika z jednego zakładu pracy do innego?
- Co musi zawierać porozumienie między pracodawcami w przypadku przeniesienia pracownika z jednego zakładu pracy do innego?
Co reguluje kodeks pracy w kontekście przeniesienia pracownika z jednego zakładu pracy do innego?
Kodeks pracy nie reguluje w ogóle opcji przeniesienia jednego pracownika z jednego zakładu pracy do innego zakładu pracy.
Kodeks pracy reguluje wyłącznie dwa rodzaje przejścia pracowników:
- na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę;
- na podstawie art. 42 par. 4 kodeksu pracy powierzenie pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy, innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika.
Przeniesienie pracownika do innego zakładu pracy, pomimo że nie jest uregulowane w kodeksie prac, jest jak najbardziej możliwe. Jednakże prawa pracownika nie są wówczas chronione przez przepisy prawa pracy i wszystko zależy od dobrej woli wszystkich stron.
Dopuszczalność zawarcia porozumienia potwierdza także wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 31 stycznia 1977 r., sygn. akt I PRN 141/76, zgodnie z którym „porozumienie zakładów w przedmiocie przejścia pracownika do pracy z jednego zakładu do drugiego jest czynnością prawną wywołującą przewidziane w przepisach skutki prawne w zakresie uprawnień pracownika, nie zaś odrębnym sposobem rozwiązania dotychczasowego stosunku pracy i nawiązania nowego. Zmiana pracy w wyniku porozumienia zakładów następuje wówczas, gdy porozumienie to jest połączone z rozwiązaniem stosunku pracy między pracownikiem a dotychczasowym zakładem pracy i nawiązaniem przez tego pracownika stosunku pracy z nowym zakładem pracy.”
Co musi zawierać porozumienie między pracodawcami w przypadku przeniesienia pracownika z jednego zakładu pracy do innego?
Zawarcie takiego porozumienia między pracodawcami obejmuje 3 elementy:
- porozumienie 2 pracodawców,
- rozwiązanie stosunku pracy między pracownikiem a dotychczasowym pracodawcą,
- nawiązanie przez pracownika stosunku pracy z nowym pracodawcą.
Zwracam uwagę, że zawarcie takiego porozumienia nie zwalnia natomiast dotychczasowego pracodawcy z obowiązku wypłaty odprawy, o której mowa w art. 8 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy z pracownikami z przyczyn niedotyczących pracowników. Artykuł 8 tej ustawy nie przewiduje żadnych wyłączeń prawa do odprawy – przysługuje ona w każdym przypadku rozwiązania umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika (czy to w drodze wypowiedzenia, czy to w drodze porozumienia stron zawartego z inicjatywy pracodawcy), jeżeli pracodawca zatrudnia, co najmniej 20 pracowników.
Wobec, zgodnie z prawem pracy, tego odprawę należy wypłacać także wówczas, gdy pracownik bezpośrednio po rozwiązaniu stosunku pracy podejmuje nową pracę, nawet jeżeli jej podjęcie nastąpiło w wyniku porozumienia pomiędzy pracodawcami.