Pandemia koronawirusa w dużym stopniu przekłada się na funkcjonowanie polskiej gospodarki. Wirus postawił przedsiębiorców w skomplikowanej sytuacji, właściciele firm muszą nadążać za kolejnymi zmianami w przepisach. Problemy prawne w czasie pandemii. Co może pracownik, a co pracodawca w czasie epidemii koronawirusa?
- Koronawirus a problemy prawne w firmie
- Jakie uprawienia przysługują pracownikowi w czasie epidemii?
- Co może pracodawca w okresie pandemii?
Koronawirus a problemy prawne w firmie
Zagrożenie związane z rozprzestrzenianiem COVID -19 generuje konieczność wprowadzania nowych restrykcji i ograniczeń, które mają minimalizować ryzyko zachorowania. Ogrom projektów zmian w przepisach prawa wprowadza w społeczeństwie dużą dozę niepewności, z nowymi regulacjami muszą się borykać zarówno pracodawcy jak i pracownicy. Obraz zatrudnienia zmienił się w obliczu pandemii, koronawirus znacznie wpłynął na obowiązujące prawo pracy.
W ramach przepisów tzw. tarczy antykryzysowej pracownicy mogą wykonywać pracę w formie zdalnej z domu lub wskazanego miejsca. Taki rodzaj świadczenia obowiązków służbowych budzi wiele pytań ze strony przedsiębiorców i zatrudnionych. Dla wielu zagadką pozostaje tematyka elastycznego czasu pracy. Kontrowersje pojawiają się również w zakresie udzielania urlopów podczas epidemii. Pracownicy i pracodawcy zastanawiają się też, co dzieje się w przypadku zamknięcia zakładu pracy lub kiedy wykonywanie pracy zdalnej jest niemożliwe.
Jakie uprawienia przysługują pracownikowi w czasie epidemii?
W świetle obowiązujących przepisów, w sytuacji w której firma zostaje zamknięta z powodu COVID-19 lub brak jest możliwości świadczenia pracy zdalnej, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Warunkiem jest tutaj gotowość pracownika do dalszego wykonywania pracy. Kwestię wysokości wynagrodzenia szczegółowo opisuje art. 81 par. 1 Kodeksu pracy. Istotne, że wynagrodzenie nie może być niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.
Co może pracodawca w okresie pandemii?
Regulacje tarczy kryzysowej dają pracodawcy możliwość zlecenia pracownikowi pracy zdalnej, która świadczona jest poza miejscem jej stałego wykonywania. Kwestie związane z pracą na odległość budzą wiele wątpliwości, w tym aspekcie oraz wielu innych związanych ze świadczeniem pracy w czasie pandemii pracodawcy mogą korzystać z pomocy doświadczonych prawników. Obsługa korporacyjna zapewnia kompleksową pomoc prawną dla firm w tym trudnym czasie, gwarantuje rozwiązanie problemów natury prawnej. Pracodawca może wydać polecenie przejścia na system zdalny w dowolnej formie, zarówno ustnej, telefonicznej jak i mailowej. Praca w takiej formie może być wydłużana lub skracana w zależności od decyzji pracodawcy.
Zapisy w tarczy kryzysowej dotyczące elastycznego czasu pracy umożliwiły też ograniczenie odpoczynku zatrudnionych, jeżeli w firmie na skutek epidemii nastąpił spadek obrotów. W okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może również wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy, jeśli nie został on wykorzystany do 30 września następnego roku kalendarzowego. Tutaj zgoda pracownika nie jest wymagana.