Problemy prawne a koronawirus. Co może pracownik, a co pracodawca w czasie epidemii koronawirusa?

Pandemia koronawirusa w dużym stopniu przekłada się na funkcjonowanie polskiej gospodarki. Wirus postawił przedsiębiorców w skomplikowanej sytuacji, właściciele firm muszą nadążać za kolejnymi zmianami w przepisach. Problemy prawne w czasie pandemii. Co może pracownik, a co pracodawca w czasie epidemii koronawirusa?

Koronawirus a problemy prawne w firmie

Zagrożenie związane z rozprzestrzenianiem COVID -19 generuje konieczność wprowadzania nowych restrykcji i ograniczeń, które mają minimalizować ryzyko zachorowania. Ogrom projektów zmian w przepisach prawa wprowadza w społeczeństwie dużą dozę niepewności, z nowymi regulacjami muszą się borykać zarówno pracodawcy jak i pracownicy. Obraz zatrudnienia zmienił się w obliczu pandemii, koronawirus znacznie wpłynął na obowiązujące prawo pracy.

W ramach przepisów tzw. tarczy antykryzysowej pracownicy mogą wykonywać pracę w formie zdalnej z domu lub wskazanego miejsca. Taki rodzaj świadczenia obowiązków służbowych budzi wiele pytań ze strony przedsiębiorców i zatrudnionych. Dla wielu zagadką pozostaje tematyka elastycznego czasu pracy. Kontrowersje pojawiają się również w zakresie udzielania urlopów podczas epidemii. Pracownicy i pracodawcy zastanawiają się też, co dzieje się w przypadku zamknięcia zakładu pracy lub kiedy wykonywanie pracy zdalnej jest niemożliwe.

Jakie uprawienia przysługują pracownikowi w czasie epidemii?

W świetle obowiązujących przepisów, w sytuacji w której firma zostaje zamknięta z powodu COVID-19 lub brak jest możliwości świadczenia pracy zdalnej, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Warunkiem jest tutaj gotowość pracownika do dalszego wykonywania pracy. Kwestię wysokości wynagrodzenia szczegółowo opisuje art. 81 par. 1 Kodeksu pracy. Istotne, że wynagrodzenie nie może być niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

Co może pracodawca w okresie pandemii?

Regulacje tarczy kryzysowej dają pracodawcy możliwość zlecenia pracownikowi pracy zdalnej, która świadczona jest poza miejscem jej stałego wykonywania. Kwestie związane z pracą na odległość budzą wiele wątpliwości, w tym aspekcie oraz wielu innych związanych ze świadczeniem pracy w czasie pandemii pracodawcy mogą korzystać z pomocy doświadczonych prawników. Obsługa korporacyjna zapewnia kompleksową pomoc prawną w tym trudnym czasie, gwarantuje rozwiązanie problemów natury prawnej. Pracodawca może wydać polecenie przejścia na system zdalny w dowolnej formie, zarówno ustnej, telefonicznej jak i mailowej. Praca w takiej formie może być wydłużana lub skracana w zależności od decyzji pracodawcy.

Zapisy w tarczy kryzysowej dotyczące elastycznego czasu pracy umożliwiły też ograniczenie odpoczynku zatrudnionych, jeżeli w firmie na skutek epidemii nastąpił spadek obrotów. W okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może również wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy, jeśli nie został on wykorzystany do 30 września następnego roku kalendarzowego. Tutaj zgoda pracownika nie jest wymagana.

Pomoc prawna dla nowych firm. Na jaką pomoc prawną mogą liczyć start-upy?

Odpowiedzialność solidarna Inwestora i Generalnego Wykonawcy względem Podwykonawcy