Prawa i obowiązki pracodawcy podczas koronawirusa. O co pracodawcy pytają prawników?

Dla pracownika i pracodawcy czas epidemii to wyjątkowo trudny okres. Zatrudnieni obawiają się utraty źródła dochodu, właściciele firm dokonują wszelkich starań, by minimalizować straty i chronić miejsca pracy. Kolejne zmiany w przepisach generują konieczność modyfikacji dotychczasowych zasad współpracy, jednak wiele zagadnień wzbudza pytania natury prawnej. O co pracodawcy pytają prawników? Jakie są prawa i obowiązki pracodawcy podczas koronawirusa?

O co pracodawcy pytają prawników najczęściej?

W dobie pandemii koronawirusa przedsiębiorcy skupiają się na nowych koncepcjach efektywnego zarządzania biznesem, co w praktyce wpływa często na innowacyjne rozwiązania. Właściciele firm stawiają na lepszą organizację pracy i skuteczną strategię komunikacyjną, dzięki którym wychodzenie z kryzysu okaże się łatwiejsze. Pracodawcy muszą też na bieżąco dostosowywać zasady funkcjonowania firmy do zmieniających się przepisów. Nowe uregulowania są często dla nich niezrozumiałe i przedsiębiorcy nie wiedzą w jaki sposób wprowadzać je w życie. Z pomocą w takich sytuacjach przychodzą kancelarie prawne specjalizujące się w obsłudze prawnej firm. Obsługa korporacyjna to w dzisiejszych realiach pandemii doskonałe rozwiązanie ułatwiające prowadzenie biznesu.

Pracodawcy najczęściej zwracają się do prawników z zagadnieniami dotyczącymi kluczowych obszarów funkcjonowania firmy, zasad współpracy z pracownikami. Pytają jakie mają obowiązki wobec zatrudnionych w czasie epidemii, jakie mogą podjąć działania by zminimalizować ryzyko zakażenia w zakładzie pracy. Wiele niewiadomych dotyczy również okresu kwarantanny, izolacji i obowiązku świadczenia pracy z miejsca zamieszkania w tym czasie. Kontrowersje wzbudzają też działania pracodawcy w walce z wirusem a ochrona danych osobowych.

Jakie są obowiązki pracodawcy podczas koronawirusa?

Prawo pracy w czasie epidemii uległo zmianom, regulacje tarczy kryzysowej wpisują się w realia zatrudnienia w tej nietypowej sytuacji. Nadal do podstawowych obowiązków pracodawcy należy zapewnienie pracownikom ochrony życia i zdrowia poprzez zagwarantowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy zgodnie z BHP. W czasie pandemii pracodawca zobowiązany jest do szczególnej oceny ryzyka i podejmowania stosownych działań.

Pracodawca musi zapewnić pracownikom środki ochrony indywidualnej w wystarczającej liczbie, powinien ograniczyć liczbę osób przebywających na terenie zakładu, redukować ilość spotkań, umożliwić kontakt z klientami online. Do zadań pracodawcy w czasie pandemii należy również regularna dezynfekcja miejsca pracy i monitorowanie przestrzegania wprowadzonych zasad w firmie.

Prawa pracodawcy w czasie epidemii

Nowe zapisy dotyczące świadczenia pracy w okresie kwarantanny lub przymusowej izolacji mówią, iż praca zdalna w tym czasie możliwa jest za zgodą pracodawcy i zatrudnionego. Pracodawca ma prawo polecić wykonywanie pracy z domu, jednak pracownik może odmówić, a odmowa nie musi zostać uzasadniona.

W ramach RODO i jednoczesnej dbałości o zdrowie zatrudnionych pracodawca ma prawo zażądać od pracownika informacji o zakażeniu koronawirusem lub poddaniu się kwarantannie. Może również poinformować pozostałych pracowników o stwierdzeniu zakażenia.

Kto może świadczyć pomoc prawną? Kiedy udać się do adwokata, prawnika, radcy prawnego, notariusza?

Na czym polega pomoc adwokata przy windykacji, odzyskiwaniu należności?

Gdzie szukać pomocy prawnej w sprawach biznesowych, rodzinnych, karnych?